You are currently viewing Boli Cię kręgosłup?

Boli Cię kręgosłup?

Ból kręgosłupa, to problem, na który skarży się coraz większa część społeczeństwa. Czy dotyczy on także Ciebie?

W tym wpisie dowiesz się, co go najczęściej powoduje i jak mu zapobiegać.

Bardzo często występującą przyczyną bólu pleców są różnego rodzaju przeciążenia, zbyt duże obciążenia, dźwiganie zbyt dużych ciężarów. To prowadzi do powstawania mikrouszkodzeń, które z kolei prowadzą do powstawania zmian zwyrodnieniowych.

Zbyt duże obciążenia prowadzą do nadmiernego napinania mięśni. Spięty mięsień jest krótszy, przez co tkanki, które go otaczają, są po prostu ściśnięte. W przypadku mięśni przykręgosłupowych cierpi kręgosłup.

Różnego rodzaju urazy i kontuzje, które są pozostawione same sobie raczej prawidłowo się nie zagoją, a przysporzą problemów.

Człowiek, to jedna całość. Każda część jest połączona z inną częścią ciała i integralnie współgrają.

Przykładowo, uraz w stawie skokowym prowadzi do rotacji kości podudzia, za czym idzie skrzywienie kolana, które ciągnie za sobą kość udową. Przez to miednica zmienia swoje ustawienie i ciągnie za sobą kręgosłup. Zmiany mogą iść dalej.

Za kręgosłupem idą barki co z kolei może wywołać problem w stawie skroniowo – żuchwowym. Objawiać może się on między innymi nawet nieświadomym zaciskaniem szczęki, które prowadzi do bólu zębów. W efekcie taka osoba trafia do stomatologa ze zdrowymi i bolącymi zębami, które są tylko objawem, a nie przyczyną. Jak już widzisz, warto traktować swoje ciało jako integralną całość.

Siedząca praca i ogólny brak aktywności fizycznej też stanowią poważny problem. Nie używane mięśnie słabną przez co kręgosłup traci oparcie. Kiedy mięśnie nie pracują, nie zachodzi zjawisko tzw. pompy mięśniowej i jest słabszy przepływ płynów ustrojowych. Za tym idzie zmniejszone dostarczanie niezbędnych składników odżywczych do kręgosłupa przez co krążki międzykręgowe są coraz słabsze, bardziej podatne na urazy i zapadają się. Powstaje ucisk na nerwy wychodzące z kręgosłupa, który powoduje ból.

Inny aspekt pracy siedzącej czy nawet spędzania czasu przy telefonie jest pochylanie głowy do przodu. Powoduje to bardzo duże przeciążenia odcinka szyjnego kręgosłupa i prowadzi do problemów bólowych.

Otyłość jest często problemem ludzi, którzy prowadzą siedzący tryb życia. Więc już i tak osłabiony kręgosłup musi dźwigać dodatkowe kilogramy. Dodatkowym problemem jest to, że tkanka tłuszczowa wytwarza prozapalne cytokiny. Są to substancje niszczące organizm od środka. Często są to tzw. utajone stany zapalne.

Dodatkowo, długotrwałe siedzenie sprzyja przybieraniu różnych pozycji niekoniecznie zdrowych dla kręgosłupa. Wtedy, oprócz wszystkich skutków długotrwałego siedzenia, należy jeszcze dodać różnego rodzaju uciski spowodowanie niewłaściwą postawą.

Wysoko przetworzona i prozapalna dieta to czynnik, o którym często mówi się w kontekście ogólnego zdrowia i samopoczucia, ale niekoniecznie kręgosłupa. Otóż pożywienie ma duży wpływ na kręgosłup. Po pierwsze, człowiek jest tym, co je. Jeśli dostarczasz śmieciowe jedzenie, to organizm nie ma z czego budować silnych tkanek, a dodatkowo osłabiają go stany zapalne powodowane fatalną jakością. Ponadto, kiedy organizm nie ma dostarczonych wszystkich niezbędnych składników odżywczych odczuwa to jako zagrożenie, co przekłada się na różnego rodzaju reakcje biochemiczne, które też nie są obojętne dla zdrowia.

Używki takie jak papierosy czy alkohol, to substancje mocno prozapalne i toksyczne dla organizmu. Dostarczając takie substancje można zapomnieć o prawidłowej regeneracji, która jest niezbędna.

Chodzenie w butach na wysokim obcasie oczywiście prowadzi do bolesnych napięć mięśni, które jak pisałam wyżej, ulegają skróceniu. Powoduje również deformację stawów skokowych. A jak problem w stawie skokowym wpływa na resztę ciała pisałam kilka linijek wyżej.

Ruch w granicach zdrowego rozsądku jest najbardziej wskazany i potrzebny dla prawidłowej pracy kręgosłupa. Jednak jest też druga strona medalu. Wykonując jakiekolwiek ćwiczenie trzeba pilnować prawidłowej techniki wykonania. Nawet najlepsze ćwiczenie źle wykonane może bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Stres i brak panowania nad własnymi emocjami oraz nieradzenie sobie z nimi wyzwala wiele różnych reakcji biochemicznych. Ponadto częstą reakcją na stres jest napinanie mięśni, co jeszcze potęguje negatywny wpływ na kręgosłup.

Brak regeneracji to częsty błąd, gdyż odpowiednio dobrana można wiele naprawić.

A więc co robić, aby uniknąć bólu pleców?

Przede wszystkim zadbaj o siebie. Nie wiesz jak to zrobić? Od czego zacząć? TUTAJ możesz zakupić mój e-book, gdzie dowiesz się, jak zadbać o siebie kompleksowo.

Przede wszystkim ważna jest aktywność fizyczna, jednak dobrana ze zdrowym rozsądkiem. Ważny jest też odpoczynek, regeneracja, wzmacnianie osłabionych mięśni czy wyrównywanie asymetrii mięśniowych. Redukcja stresu jest też bardzo istotnym elementem, jak również szeroko pojęta odnowa biologiczna.

Przytłacza Cię to wszystko i potrzebujesz indywidualnego prowadzenia? TUTAJ możesz zakupić e-booka w pakiecie z konsultacją indywidualną, gdzie wszystko dostosuję do Twoich potrzeb.

Twoim znajomym dokucza ból pleców? Prześlij im ten artykuł.

Zachęcam Cię również do zapisu na mój newsletter. Dla nowych osób jest atrakcyjny prezent!

Zostańmy w kontakcie.

Kasia.

Ten post ma 4 komentarzy

  1. Pojedztam

    Na szczęście nie mam już problemu z bólami pleców.

  2. Irena Bujak (Bujaczek)

    No ja niestety długo siedzę ze względu na pracę, co czasem doskwiera moim plecom.

  3. Anne 18

    Bardzo treściwie i ciekawie. Będę zaglądać częściej.

    1. admin

      Cieszę się, że podoba się Pani ten wpis. Zapraszam do zapisu na newsletter, wtedy nie przegapi Pani żadnego wpisu. Pozdrawiam

Dodaj komentarz